Muzeum im. W. Gombrowicza
Dni Kolbergowskie
Zderzenie pokoleń
Salceson Wizytowy
DZIEDZICTWO KULINARNE DOLINY RADOMKI
Projekt realizowany w okresie od czerwca do grudnia 2022 w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Aktywności Obywatelskiej „RADOMKA” . Kwota dofinansowania na realizację zadania w wysokości 12 000,00 zł. Suma wszystkich kosztów realizacji zadania 13 600,00 zł.
Wielu produktów tradycyjnych nie w prowadza się do sprzedaży, są one wytwarzane na potrzeby własne lub najbliższej rodziny. Jedną z form promocji są konkursy kulinarne i seminaria. Należy podkreślić, że pojawił się istotny popyt na produkty wywodzące się z przeszłości, tradycji, wytwarzane w sposób tradycyjny, charakteryzujące się wysoką jakością i niepowtarzalnymi cechami. Aby konsument nabył produkt tradycyjny, potrzebuje informacji nie tylko o jego wyjątkowości, ale i miejscu zakupu. Konkursy kulinarne i seminaria realizują również funkcję informacyjno – promocyjną, pełnią rolę integracyjną. Z tego też względu są doskonałą formą promocji produktów tradycyjnych i lokalnych.
Taką właśnie formę promocji poprzez organizację konkursu kulinarnego dotyczącego produktów lokalnych i tradycyjnych przeprowadziliśmy na terenie działania Stowarzyszenia „Razem dla Radomki” i Aktywności Obywatelskiej „Radomka”, zapraszając do udziału w nim lokalnych producentów i wytwórców, Koła Gospodyń Wiejskich z terenu powiatów radomskiego, przysuskiego, zwoleńskiego.
Produkty lokalne, regionalne i tradycyjne są szansą dla rozwoju obszarów wiejskich. Są one też atrakcją dla konsumentów. W krajach zachodnich produkty żywnościowe ze znakiem jakości: Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne czy Gwarantowana Tradycyjna Specjalność są chętnie nabywane, mimo znacznie wyższych cen od cen produktów masowych z produkcji przemysłowej. Dlatego przeprowadziliśmy Seminarium na którym zostały przedstawione informacje dotyczące produktów lokalnych i tradycyjnych. Przekazaliśmy informacje dotyczące czym są, jaka jest ich rola i znaczenie w naszym życiu, żywieniu, o możliwościach rozwoju dzięki wytwarzaniu, przetwarzaniu i sprzedaży tych produktów. Celem projektu był wzrost rozpoznawalności, oraz upowszechnianie produktów tradycyjnych, regionalnych i lokalnych oraz Sieci Dziedzictwa Kulinarnego a poprzez to – wzrost potencjału dziedzictwa kulinarnego na obszarze Południowego Mazowsza.